2015 skrivs seriehistoria

Niklas Eriksson och serien Carpe Diem är i fokus när syndikatet King Features firar 100 år. Aldrig har en icke-amerikansk serie lanserats så hårt på den nordamerikanska dagspressmarknaden. Och det har gett resultat: den 4 maj startar Carpe Diem i 100 tidningar.

Det var aldrig någon diskussion. När Bulls Press presenterade Carpe Diem för King Features väckte serien unisont bifall hos det amerikanska syndikatet.

– Niklas Erikssons Carpe Diem är en omedelbar klassiker. Niklas har ett knasigt bildspråk som sticker ut och en torr, smart humor som är universell och påträngande rolig – det perfekta receptet för en lyckad serie. King Features är mer än stolta över att representera Carpe Diem i Nordamerika, säger Brendan Burford, chefredaktör på King Feature’s Syndicate.

Seriebank

Med denna satsning skrivs seriehistoria. Under ett år har arbetet pågått på båda sidorna Atlanten med att göra Carpe Diem tillgänglig för de amerikanska läsarna. Ett arbete som bland annat inneburit att skapa en Carpe Diem-bank hos det amerikanska syndikatet.

– Allt vi skrattar åt här i Sverige fungerar inte på den mer försiktiga nordamerikanska marknaden, säger Mikael Tegebjer, chefredaktör på Bulls Press. 

Det handlar inte om att anglifiera Niklas Erikssons serie på annat sätt än genom översättning. Passar ett skämt ur den ordinarie produktionen inte på den amerikanska marknaden kan man enkelt lyfta in ett från seriebanken istället. Men det är nyproduktion som i första hand når de amerikanska läsarna – sju dagar i veckan.

– Stripparna namnges alltid med publiceringsdatum, vilket är ett bra sätt för mig att ha koll på var jag är. Jag har alltid almanackan uppslagen sex veckor in i framtiden. Dessutom var man tydlig på King Features att min redaktör Evelyn – en kort, otroligt vänlig och lite beskedlig kvinna – kunde blir rena Djingis khan om man inte levererar i tid.

Når ut över hela världen

De sexhundra strippar som Carpe Diem-banken innehåller har skapat en sällan skådad glädje i säljleden. Seriens kvalitet är så jämn att man inte haft några som helst problem när man har tagit fram presentationsmaterialet.

– Vi är glada att den första serien till vårt andra århundrade i branschen kommer från Sverige. Den framgång som Carpe Diem njuter i norra Europa får nu bifall på den nordamerikanska tidningsmarknaden. Det råder ingen tvekan om att Niklas Erikssons humor kommer nå ut över hela världen, säger Jack Killian, försäljningschef, King Features.

Carpe Diem startade i Sverige 2005 och publiceras i dag i flera nordiska dags- och serietidningar. Med cirka 100 tidningar börjar Niklas Erikssons erövring av världens största dagstrippseriemarknad den 4 maj 2015. Det är så man skriver seriehistoria.

Läs mer om Niklas Eriksson och Carpe Diem!



Redaktionellt, Carpe Diem

För dig som …