Fifty Shades of Grey inleder kärleksaffär med KappAhl

Bulls Licensing fick i januari 2013 rättigheterna till att representera

Fifty Shades of Grey i Norden. Eftersom licenseringen av märket endast får innefatta produkter som nämns I boken var strategin att hitta ett partnerskap I stället för en vanlig licenseringsdeal. 

I nära samarbete med Bulls och märkets ägare planerade och utvecklade KappAhl en stor kollektion som lanserades inför julen 2013. Endast några få personer från KappAhls MD, PR och designers visste att kollektionen faktiskt var i samarbete med Fifty Shades of Grey, de flesta av de anställda hade ingen aning.

KappAhl hade haft svårigheter på marknaden och behövde en ansiktslyftning för att fräscha upp och förnya sin image.

Målet för KappAhl var att återinföra märket som en modern och uppdaterad klädkedja. Målet för Bulls var att hitta en långvarig partner för att höja märkesmedvetenheten och affärsmässigt lyckad licensering.

”Vi söker alltid efter nya sätt att väcka intresset hos våra kunder och det här är första gången KappAhl har gjort ett samarbete av den här sorten. Det ger oss möjligheten att erbjuda våra kunder en känsla av lyx och lättsinne (frigjordhet?) i sina dagliga liv. Slutresultatet är bättre än vi någonsin kunde ha hoppats på och vi är mycket nöjda med entusiasmen och engagemanget som Bulls Licensing och E L James har visat från början till slutet av projektet. Vi väntar nu spänt på responsen från våra kunder”

Carina Ladow, VD för Utbud och Design, KappAhl

 

Med noggrann planering samarbetade Bulls och KappAhl med kändisar och Fifty Shades-författaren E L James för att lansera underklädskollektionen. I oktober 2013 ”läckte” information om kollektionen till pressen. Några veckor senare fick utvalda kändisar modellexemplar från kollektionen, vilket uppehöll medieintresset.

Utvalda representanten för svenska medier flögs till Storbritannien för att intervjua E L James om samarbetet. I slutet av oktober sändes en hemlighetsfull inbjudan ut till kändisar, bloggare, pressen och viktiga partners. Inbjudan var för lanseringsfesten och den tillhörande modevisningen som hölls på Grand Hotel i Stockholm och leddes av den svenska PR-gurun Michael Bindefeldt.

Pressen har visat oerhört stort intresse för samarbetet. E L James har blivit intervjuad på TV, och samarbetet mellan märkena har diskuterats i såväl modemagasin som affärstidningar. Både Fifty Shades of Grey och KappAhls nya image har blivit väl kända.

Eftersom lanseringen för Fifty Shades-produkterna var tidigt i november 2013 är det för tidigt för att ännu tala om ekonomiska slutresultat. KappAhl kan dock konfirmera att mediesatsningen på kampanjen har varit den mest påkostade i företagets historia. Företaget KappAhl grundades år 1953.


case, Licensing, Fifty shades of Grey

För dig som …