Bulls Licensing välkomnar Smurfarna tillbaka!

Bulls Licensing har tagit tillbaka licensrättigheterna till Smurfarna i de nordiska länderna. De blå små smurfarna, klädda i vita byxor och vita hattar, ursprungligen skapades 1958 för en tecknad serie av belgiska Pierre Culliford, mer känd som Peyo. Med följande 33 serietidningar, 272 tecknade episoder, en ny tredje film under produktion och ett licenssystem program med 700 licenstagare världen över, är Smurfarna en framgångssaga.


- Vi är mycket stolta och glada över att representera smurfarna och IMPS för licensiering i Norden igen, säger Ida Bergfeldt, Brand Director på Bulls Licensing. Smurfarna har en unik DNA som passar för nästan varje målgrupp. Dessa humoristiska, toleranta, tre äpple höga tecken är överensstämmande med ett brett spektrum av produkter och tjänster, fortsätter Ida Bergfeldt.


Kända varumärken har anslutit sig med smurfarna på lång sikt för att skapa sina egna produktlinjer. I de nordiska länderna inkluderar detta HM, Leaf, Sinebrychoff, Triumfglass, Rätt Start, Barbotoys, Junior Productions och Cederroth för att nämna några. Bland kategorierna licens diskuteras framtida samarbeten i kategorierna personlig omvårdnad, kläder, mat och dryck, leksaker och intresset är stort bland potentiella licenstagare.


År 1984 I.M.P.S. Företaget (International Merchandising Kampanjer & Services) skapades av Véronique Culliford, Peyo dotter, att förvalta rättigheterna knutna till hennes fars tecken. Serietidning är Smurfarna publicering kärnprodukt. Det finns mer än 300 tillgängliga titlar, som säljs i över 70 länder. Peyo skapade Studio, nu i Genval nära Bryssel, i syfte att möta den växande efterfrågan och det blev ett hem för ett antal framtida stora namn i den tecknade serievärlden. 

case, Licensing

För dig som …