För Lancôme var Betty Boop ett självklart val

Lancôme har under sin 77-åriga verksamhet representerats av kvinnliga stjärnor som Isabella Rosselini, Julia Roberts och Uma Thurman. Ingen av dem har dock varit i branschen lika länge som deras senaste stjärna, Betty Boop, vars karriär nådde sin höjdpunkt på 1930-talet – i den tid då Lancôme startade. 

Lancôme har under sin 77-åriga verksamhet representerats av kvinnliga stjärnor som Isabella Rosselini, Julia Roberts och Uma Thurman. Ingen av dem har dock varit i branschen lika länge som deras senaste stjärna, Betty Boop, vars karriär nådde sin höjdpunkt på 1930-talet – i den tid då Lancôme startade. 

Till lanseringen av sin nya mascara, Hypnôse Star, har varumärket licensierat användningen av Betty Boop till både annonsering och butiksmaterial. Iförd en klänning som visar hennes ben en bit över höfthållaren lutar Betty Boop mot Lancômes mascara som placerats på modellen Daria Werbowys arm. Budskapet lyder: ”Lancôme avslöjar hemligheten till ett iögonenfallande utseende. Betty Boop var först med looken och nu återskapar supermodellen Daria den.” Annonsen är gjord av byrån Publicis 133 i Paris, och fotograferad av Mario Testino. Den publicerades 2012 i decembernumret av Harper’s Bazaar och i januari 2013 av magasin som Elle, Glamour och People.

– Ända från början har Betty Boop varit glamorös, förförisk och het. Och det man framförallt lägger märke till är hennes ögon, säger Silvio Galfo, vice verkställande direktör på Lancômes marknadsavdelning. Även om det är premiär för Lancôme att använda sig av en tecknad figur i marknadsföringen, är det långt ifrån första gången det skett i kosmetikabranschen. 

Betty Boop skapades på 1930-talet av Max Fleischer, vars studio låg på Times Square. Genom att nogsamt observera de nattfjärilar som rörde sig i grannskapet lyckades filmtecknarna fånga en kvinnlig realism utöver det vanliga i Betty Boops rörelsemönster. Detta, tillsammans med sitt bobbade hår och sin korta kjol, gjorde att Betty Boop blev en ikon som påminde om 1920-talets mer frigjorda kvinnor, så kallade flappers. Därmed var också comebacken självklar i nostalgirullen Vem satte dit Roger Rabbit? (1988).

Se kampanjsidan här!

case, Licensing, Redaktionellt, Betty Boop

För dig som …