Carpe Diem

Carpe Diem är en serie i samma anda som Larsons underfundiga skämtbilder, serverade ur ett svenskt perspektiv. Carpe Diem skojar om allt: från 3D printers, tweetande zebror till Googles försök att dokumentera hela planeten i bild.
 Det finns inga återkommande figurer i Carpe Diem, vilket gör att serien kan spinna vidare kring nya idéer i all oändlighet. 

Läs mer

Seriens skapare, Niklas Eriksson, gör även #Sverige. Med Carpe Diem befäste Niklas Eriksson sin plats som en av Sveriges roligaste humorister. Serieskaparkarriären började när han pluggade till lärare på Umeå universitet med en serie – inte helt olik Carpe Diem – i studenttidningen Vertex. Inspiration har Niklas Eriksson hämtat från olika håll, från Sergio Aragones till Gaston, BC till Bizarro och så Gary Larson, som sagt. Serierna flödade från hans penna och blev fler genom åren. Jämte Carpe Diem är serien #Sverige de kanaler Niklas i dag använder för att sprida sitt skevt underhållande perspektiv på samhället.


Carpe Diem har även fått ett internationellt genombrott. 2014 så erbjöd Bulls världens största seriesyndikat, det Hearstägda King Features Syndicate, syndikeringsrätten för Nordamerika. King som såg en stor potential i serien tände till på och ett stort arbete påbörjades med översättning, textning och framtagande av marknadsföringsmaterial. Den femtonde juni 2015 lanserades Carpe Diem i USA och på kort tid såldes serien in till ca. 130 amerikanska dagstidningar. Det var faktiskt den mest lyckade serielanseringen i USA det året.

Carpe Diem är även såld i flera Europeiska länder och i Kina.



Enrutesskämt, Förlagsrättigheter, Humor, Nordiskt, Svenskt, Vasst, Redaktionellt, Carpe Diem, Serier

Kontakt

Hedley Grönquist

Försäljningsansvarig media, Redaktionellt
08-555 206 42
070-583 31 25
E-post

Aktuellt  Fler nyheter

2015 skrivs seriehistoria

Niklas Eriksson och serien Carpe Diem är i fokus när syndikatet King Features firar 100 år. Aldrig har en icke-amerikansk serie lanserats så hårt på den nordamerikanska dagspressmarknaden. Och det har gett resultat: den 4 maj startar Carpe Diem i 100 tidningar.