King Features 100 år

Tack vare seriesyndikaten har den tecknade serien kommit att underhålla läsare över hela världen. Historien om syndikaten startar redan på 1800-talet och i år firar King Features Syndicate 100 år. Berättelsen om företaget är ett viktigt kapitel mediehistoria. 

I oktober 1895 köpte den kaliforniske tidningsmannen William Randolph Hearst New York Journal för att konkurrera med Joseph Pulitzers New York World. Ett år senare anställde han Pulitzers mest populära skämttecknare, Richard Outcault, vars serie The Yellow Kid kom att bli huvudnumret i Hearsts The Sunday Journal.


Serien fick snart efterföljare. 1898 blev Rudolph Dirks Knoll och Tott nytt ankare i tidningen. Snart enrollerades även skämttecknaren Frederick Opper som startade serien Happy Hooligan.
Den konkurrens som rasade i New York gjorde att tidningar i andra storstäder också började publicera serier. Kombinationen av återkommande figurer, sekventiellt berättande, pratbubblor och färg kom att bli känd som ”Sunday funnies”. Snart publicerade i princip varenda dagstidning serier. Seriefigurer blev teater, film, deras lov sjöngs i hitlåtar och de licensierades för att sälja allt från leksaker till cigarrer och whisky.


Kungen föds

Den 16 november 1915 var det dags. Då startade King Features Syndicate som samlade alla Hearsts syndikeringsverksamheter i ett företag.
Serier är och har alltid varit en konstart i ständig utveckling och med tiden förändrades utbudet hos syndikaten. Urban, etnisk och slapstick-humor kompletterades med ett mer familjevänligt material. Bland King Features största succéer finns Blixt Gordon av Alex Raymond, Blondie av Chic Young, Fantomen av Lee Falk, Karl-Alfred av E C Segar, Tjalle Tvärvigg av Billy DeBeck och Hal Fosters Prins Valiant. 1930 startade serieversionen av Musse Pigg och med den Kings samarbete med Walt Disney Studios.

I krigstid

Andra världskrigets utbrott stängde många utländska marknader för de amerikanska syndikaten. Nazisterna bannlyste deras serier och utgivare i England tvingades säga upp avtal på grund av pappersbrist. Den minskade tillgången av material skadade även affärerna på hemmafronten. Men efter kriget blev den internationella distributionen av serier och större än tidigare.
Serieindustrin förlorade sin grundare när Hearst dog 88 år gammal den 14 augusti 1951. Ända fram till sin död var Hearst personligen involverad i varje detalj av sitt tidningsimperium. Alla nya serier måste godkännas av honom innan King Features kunde skriva avtal med serieskaparna. Mort Walkers Knasen var den sista serie som Hearst själv godkände.

Efterkrigstidens tekniska landvinningar och baby boom-generationens sociala förbättringar fick stort inflytande på serieindustrin. Fortsättningsserier tappade mark till förmån för fler familjeorienterade humorserier.


Moderna tider

Under 1980-talet köpte King Features upp fler syndikat. Antalet serier uppgick nu till 225, varav nio publicerades i mer än 1000 tidningar. Bud Graces Ernie (1989) blev starten för den modernisering syndikatets serieutbud genomgick under 1990-talet. 

De tre största succéerna från det här decenniet – Baby Blues av Rick Kirkman och Jerry Scott, Zits av samme Scott och Jim Borgman samt Morrgan och Klös av Patrick McDonnell vitaliserade den klassiska, familjeorienterade genren och gav seriesidorna än en gång kvalitet och hantverksskicklighet.
Andra serier som märks från 1990- och 2000-talet är Rimmar på silver av Hilary Price, Tjejligan av Isabella Bannerman och Steve Kellys och Jeff Parkers Dustin.

Nu anslöt även succéserier från andra syndikat till King Features, bland annat Sigges lagun av Jim Toomey, Bizarro av Dan Piraro och Mike Peters Grimmy.
Internet bjöd både på utmaningar och möjligheter för seriebranschen. Syndikaten startade webbsajter som marknadsförde serier direkt till nätsurfare. Kings första sajt startade 1998 och har genom åren utvecklats till det Comics Kingdom den är i dag. Här kan man läsa i princip alla King Features serier.
I dag har serierna uppskattningsvis 113 miljoner läsare i USA och ytterligare miljontals läsare världen över. De flesta härrör från King Features Syndicate som än i dag förvaltar den kvalitetsunderhållning som William Randolph Hearst påbörjade för mer än 100 år sedan.

Och under detta hundrade år lanserar King Features bara en ny serie: svenska Carpe Diem av Niklas Eriksson från Obbola.

Brian Walker
– författaren bakom det seriehistoriska standardverket
The Comics – The Complete Collection och grundare av Museum of Cartoon Art samt en del av det kreativa team som gör serierna Familjen Flax och Knasen.


Redaktionellt